Posiedzenie senackiej Komisji Klimatu i Środowiska oraz Komisji Infrastruktury, 11.03.2025

Komisja Klimatu i Środowiska oraz Komisji Infrastruktury na wspólnym posiedzeniu rozpatrzyły ustawę o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych i zdecydowały o jej przyjęciu wraz 4 poprawkami legislacyjnymi.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że głównym celem ustawy jest zwiększenie bezpieczeństwa, dlatego projekt konsultowany był z ABW, AW, Marynarkę Wojenną i MON. Zostały ponadto przedstawione rekomendacje przez zespół międzyresortowy zatopionych materiałów niebezpiecznych. Pochodząca z przedłożenia rządowego nowelizacja ma usprawnić postępowanie z materiałami niebezpiecznymi zalegającymi na polskich obszarach morskich, m.in. ułatwić funkcjonowanie administracji morskiej oraz innych podmiotów uczestniczących w zarządzaniu i postępowaniu z tymi materiałami, ma także ułatwić prowadzenie badań naukowych. Pozwoli też na realizację kamienia milowego KPO, przewidującego przeznaczenie 28 mln euro na badania w krytycznych obszarach na terenie polskiej strefy Morza Bałtyckiego. Najważniejsze rozwiązania zakładają koordynację zadań realizowanych przez resorty, podmioty naukowe i prywatne, które zajmują się identyfikacją, badaniem, monitorowaniem i neutralizacją zatopionych materiałów niebezpiecznych na dnie morza. Zgodnie z nowelą wprowadzony zostanie obowiązek prowadzenia przez właściwych dyrektorów urzędów morskich wykazów tego typu badań, co ma umożliwić właściwe egzekwowanie istniejących przepisów oraz przyczynić się do powiększenia wiedzy na temat zatopionych materiałów niebezpiecznych. Ustawa określa zasady prowadzenia badań, postępowania z zatopionymi materiałami niebezpiecznymi oraz nurkowania na wrakach. Przewiduje, że badania będą mogły być prowadzone przez obce państwa i osoby prawne, obce jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej i obce osoby fizyczne, a także przez organizacje międzynarodowe, po uzyskaniu pozwolenia ministra właściwego ds. gospodarki morskiej, wydanego po uzgodnieniu z ministrami właściwymi ds.: klimatu, środowiska, gospodarki, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, wewnętrznych, szkolnictwa wyższego i nauki, obrony narodowej oraz z szefami Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. Ustawa określa też zasady obchodzenia się z zatopionymi materiałami niebezpiecznymi, które oznaczają zalegające na polskich obszarach morskich:  amunicję, broń, materiały wybuchowe, broń chemiczną oraz wraki, na których lub w bezpośredniej bliskości których znajdują się pozostałości paliwa, różnego rodzaju substancje ropopochodne lub inne materiały niebezpieczne. Podejrzenie wykrycia lub identyfikacja takich materiałów mają być zgłaszane Biuru Hydrograficznemu Marynarki Wojennej, które będzie prowadziło elektroniczny rejestr zatopionych materiałów niebezpiecznych. Nurkowanie na wraku będzie możliwe po uzyskaniu pozwolenia właściwego terytorialnie dyrektora urzędu morskiego. Jeśli podczas nurkowania zostaną wykryte materiały mogące zagrażać bezpieczeństwu osób lub środowisku, w szczególności zatopione materiały niebezpieczne, musi być to zgłoszone Biuru Hydrograficznemu Marynarki Wojennej. Ustawa przewiduje, że właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego określi, w drodze zarządzenia, listę wraków udostępnionych do nurkowania, na które nie jest wymagane uzyskanie pozwolenia na nurkowanie na wraku, biorąc pod uwagę lokalizację i stan zachowania wraku, a także potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, żeglugi i ochrony podwodnego dziedzictwa kulturowego i środowiska morskiego. Przewidziano, że statek, z którego ma nastąpić nurkowanie na wraku, ma zaczynać i kończyć swój rejs w polskim porcie. Zabronione będzie wydobywanie jakichkolwiek przedmiotów z wraku i naruszanie jego struktury. Nowelizacja wydłuża też termin realizacji inwestycji dostępowych w portach w Gdyni oraz w Szczecinie i Świnoujściu, przedłużając możliwość korzystania ze środków uzyskanych z tytułu skarbowych papierów wartościowych, przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury zarządom tych portów a przeznaczonych na inwestycje w infrastrukturę dostępową, w szczególności na budowę falochronów osłonowych. Termin zwrotu tych środków do budżetu państwa wydłużono z 31 grudnia 2027 na koniec 2031 r.

Źródło: http://www.senat.gov.pl